“Dik açı meşrudur ve aynı zamanda
bir zorunluluktur.”
Le Corbusier
Dijital oyun endüstrisi
senaryo-görsellik boyutunda devasa bir biçimde ilerlerken, eski zamanların dos
oyunlarını hatırlatan bu piksel piksel oyunun dünya çapında fenomen haline
gelmesinin oyun deneyimi açısından tekabül ettikleri incelemeye değer
görülmelidir.
Minecraft, random olarak
düştüğümüz sınırları belirli ve küplerden oluşan dünyada kaynakları kullanarak bir
inşa etme deneyimidir. Daha doğrusu amaç itibariyle kübik dünyanın formuna
uygun olarak kendisi de birer küpten ibaret olan öznenin dağları, su
kaynaklarını, ağaçları ve en önemlisi madenleri craft etme-işleme-dönüştürme
eylemidir. Doğa durumundaki biricik özne kartezyen düzlemdeki evreni kendi
tasarımına göre düzene sokar. Oyuncu özne başından itibaren homo faber’e
dönüşür bu formun içinde. Demiurgos misali evreni düzene sokma çabasındadır. Ama
öncelikle bunun hayatta kalma savaşı olduğu bilinci oyunun başında yer edinir
(survival mode). Çünkü düştüğü bu evrende yalnız değildir. Hava karardığında zombiler,
creeperlar, spiderlar gibi varlıklardan öncelikle kendisini koruması ve başını
sokacak bir yer bulması şarttır. Dolayısıyla oyuncu olarak özne bu dünyadaki
varlıklarla karşıtlık içinde bulacaktır kendisini.
Yaratık varlıklar dünyalarına
düşen öznenin her şeyin altını üstüne getireceğini, her tarafı kazıp bu
dünyanın kalbini çıkaracağını ve tasarımsal evreninde kendilerine yer
bırakmayacağını bilir gibi oyuncu özneye ilk gecesinde buraya ait olmadığını
fısıldar ve peşine düşerek onu yok etmeye çalışır. Ancak oyuncu özne aynı
zamanda düşünen-araç yapan varlık olarak kendisini öne çıkarır. Tuzak
mekanizmaları ve türlü yapı kaideleriyle kendisini koruyarak tasarımını
uygulamaya geçmede engelleri bertaraf etmeye çalışır. Kendince stratejik bulduğu noktada çevresindeki ağaçları köksüz
bırakıncaya kadar keserek yaptığı ilk dört duvar barınağı inşa ettikten sonra
artık hakimiyeti ilan etme vakti geldiğini bildirir. Artık kazabildiği kadar
kazıp labirentvari yeraltı koridorları açarak dünyanın saklı cevherlerine
ulaşmaya çalışacaktır. Daha fazla materyal ve craft kabiliyeti kazandıkça efendiliğini
pekiştirecek ve bunu daha yüksekten gösterecek yapıyı inşa edecektir.
İnşa deneyimi uzamın kör
noktalarına kadar işleyecek şekilde bir açlığı körükler. “Layout”da sınırsızmışçasına
bindirilen yüklerle tasarlanan düzenleme işi her şeyi olduğu gibi bırakmamaya
yönelir. Gördüğü her şey peyzaja dahil edilmeli, işlenerek yeni bir biçim
verilmelidir. Mevcut olan her şeyin mevcut olduğu haliyle kalmaması yönelimi bu
açlığın eseridir. Oyuncu özne her şeyi tasarımına ve kullanım kolaylığına göre
şekillendirmeye çalışır. Verili uzamın geometrik formu ‘square’ olduğu için
belli bir simetride işlemek mümkün hale gelmektedir. Bu haliyle ortaya dik açı
formülasyonları çıkar. Yuvarlak hatlar korkutucu derecede boşluğu simgeler
çünkü. Boşluk hakimiyeti yok etmeye hevesli, tedirgin edici bir alandır. Yollar,
kanallar açılmalı, girintiler ve çıkıntılar düzleştirilmeli, basamaklar
oluşturulmalı. Özne, düşünen-araç geliştiren vasıflarına hesaplayıcılığı da
ekler böylelikle. Boşluk bırakmamacasına hakim olunmalıdır uzama.
Tüm bu craft etme-inşa etme
deneyiminde sihirli bir kavram daha vardır: aydınlatma. Evler, yollar, tüneller
adım başı aydınlatılmalıdır. Bu sayede geceleri de çalışabilme olanağına ve daha
güvende hissedilebilecek bir ortama kavuşulmuş olur. Açılan derin dehlizlerde
bile yönü buldurmasının yanında oyuncu özne ışığını da her köşeye götürmüş olur
böylelikle.
Le Corbusier-Villa Savoye in Minecraft |
Minecraft bize insanlığın zaman
içerisinde ve trajik bir biçimde doğayla olan karşıtlığının hangi deneyimsel
zeminlerde vücut bulduğunu işaret edebilir bir oyundur. Heidegger, Greklerin
temel deneyimlerinin mevcut olan her şeye dolayımsızca yanıt verdikleri bir
deneyim olduğunu söyler. Modern özne Greklerin her dönemeçte kendiliğinden karşılarına
çıkan her şeyin çokyönlü mevcudiyeti ile kendilerini bağıntıladıkları tarzda
kendisini doğa ile bağıntılamaz. O, doğa ile dolayımsız bir ilişkiye girmez, onu
karşısına almıştır artık. Çünkü bu aynı zamanda öznenin inşasıdır. O, şeylerin
kendilerinde oldukları şekilde mevcut olmalarına izin vermez, şeyleri yakalar,
nesnelleştirir ve kendi karşısına koyup onları kurar. Ve bunu da şeylerin
tasarımına özel bir şekil vermekle yapar. [1]
Minecraft’da mevcut olanı olduğu gibi izlemeye, keşfetmeye ve yalnızca dolaşmaya çıksaydık, gece karanlığında zombiler bizi tedirgin eder miydi ya da bir hikayenin olmadığı bu oyun bu niyetlerle popüler bir oyun olabilir miydi?
image source:
1- http://www.funnyden.com/funnypictures/my-minecraft-statue-mark-2-4050.html
2- http://www.minecraftforum.net/topic/238839-adv-the-final-wish-le-corbusier-and-his-secret-stationary/
1- http://www.funnyden.com/funnypictures/my-minecraft-statue-mark-2-4050.html
2- http://www.minecraftforum.net/topic/238839-adv-the-final-wish-le-corbusier-and-his-secret-stationary/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Anonim kullanıcı olarak göndereceğiniz yorumlarda mail ya da blog adresi gibi iletişim adreslerinizi belirtmeniz önemle rica olunur.